http://www.24chasa.bg/Article.asp?ArticleId=1960522
Макар че има еврейски,
ислямски, китайски
и много други календари – почти навсякъде
по света годината официално е 2013-та. Две хилядолетия и 13 години след предполагаемотво раждане
на Исус Христос, християнското летоброене, което е започнало да се
възприема в Европа едва след осми век, е общоприето навсякъде по света.
Но докато преди сто години, точно в
навечерието на Европейската ( Първата световна) война, Европа и нейната християнска
култура е изглеждала като център на света, то от Втората световна война насам
това все по-малко е така. Християнска Европа вече не е център на света.
Американският литературен
критик Харолд Блум, автор на книгата „Западният канон“ критикува идеята на англо-американски поет Томас Стърнз
Елиът, че християнството е основата на европейската култура, като остаряла идея. Блум дава примери с
големи не-християнски европейски модернисти като Кафка. Но ако не Франц Кафка,
то Йозеф К. от „Процесът“ посещава катедралата и там получава откровение в
разговор със свещеника. Християнството неизбежно е повлияло и на
нехристиянските писатели в Европа, то влияеше
и на
писателите-комунисти и атеисти, отрасли в съветския блок.
T. С. Елиът, един от
писателите, които безспорно са заслужили Нобеловата награда, при цялата си
противоречивост и някои отблъскващи антисемитски изказвания, правени преди
Втората световна война, е прав за християнството като идеологически гръбнак на
европейската култура.
(Всъщност, европейската, „западната“ култура има две
родни места. И
двете
са повече или по-малко на изток. Това са Древна Гърция и Древен Израел. )
Т. С. Елиът, едно от
най-големите имена в европейския модернизъм между двете световни войни, макар и американец, е за мен последният голям
европейски поет. Европейски е не само, защото отива в Англия и става англо-католик, но и защото се опитва да
асимилира и обобщи в творчеството си цялата европейска поетическа традиция. Американецът Елиът съзнателно става европейски
поет. Но той е и последен, защото неговият християнски европоцентризъм излиза от мода
след Втората световна война, когато Елиът спира да пише поезия.
След Втората световна война идеята за Европа и
нейната християнска култура като център на цивилизацията е изместена от американската
мултикултурна идея
– идеята, че светът няма един географски, религиозен или културен център. Точно през последните
десетилетия, когато се оформяше новата обединена Европа – времето на първият полувековен мир на Стария
континент – Европа престана да бъде център на света.
Вече и САЩ, държавата която създаде мултикултурния
модел на глобалния свят, не е единствена свръх-сила. А в големите източни икономически центрове, в Китай, Индия и Япония, хората едва ли биха
приели, че християнската цивилизация е Цивилизацията с главно Ц. Цитаделата на Цивилизацията – някаква могъща
средновековна крепост, около която обикалят
безпросветни варвари... Така се е мислело
на Запад по колониално време.
Световните
войни слагат край на старите европейски империи и начало на американската икономическа и културна хегемония.
В годините на студената война, която Западът спечели, Европа се обедини и
противопостави на Комунизма с една американска идеология. Американският модел,
макар и Западен, не
е европоцентристки, а мултикултурен и
мултирелигиозен. Това е моделът на днешния глобален и многоцентров свят.
Да се борим с глобализацията е все едно да се борим с
въртенето на земята – със смяната на годините. Искаме ли наистина да се върнем
назад в света преди интернет, в света на затворените граници и войните – топли
или студени – между културите?
Според християните, Исус е Бог и човек, който се е
жертвал от любов към хората и със смъртта си е изкупил греховете им. Макар и да
не е на една и съща дата, Възкресение Христово би трябвало да съвпада с края на
Еврейската Пасха, както и с настъпването на пролетта – с възкръсването на
природата.
Но няма вече един
център. И за
да не се разпадне света, всички ние, християни, мюсюлмани, евреи, будисти, индуисти и атеисти
трябва да се научим
на толерантност едни към други. Трябва да се научим да живеем заедно, да разбираме другите, да им съчувстваме,
да обичаме
ближния си. Към която и вяра да
принадлежим
трябва да можем да кажем, че Бог е Любов.
Алтернативата на толерантността e барикадирането в собствената
традиция или фанатичното й налагане
в мултикултурния
свят. Това е фундаментализма – реакция на страх от глобализацията и вкопчване в корените, които се
опасяваме, че губим.
Фундаментализмът може да бъде религиозен или
светски. Национал-социалистическите и
комунистически диктатури на миналия век бяха светски, или квази-религиозни фундаменталистични
общества, които искаха да наложат с насилие една идеология на всички. Фундаментализмът
може да доведе до
гибел съвременния взривоопасен и многоцентров свят...
Затова – с православните
християни в неделя ще си кажем – Христос Възкресе!
A на всички останали братя и сестри –
честито подранило лято, Мир и Любов!
Страхотен текст - отново...
ОтговорИзтриванеБлагодаря! Някои сигурно ще се подразнят от текста ми. Но той не е на теологическа, а на културно-историческа тема. И христовата любов не е била само към християните.
ОтговорИзтриванеПрекрасно написано! Браво!
ОтговорИзтриване