Васил Левски може би наистина е най-важната личност в българската история. Неговият живот, неговата смърт и неговите тайни комитети са свидетелство не само за това, че българинът е готов на саможертва за някаква надлична кауза, но и за това, че е способен на систематична и организирана колективна дейност. Всеки ден се сблъскваме с примери за точно обратното – особено в сферата на политическото – алчност и задкулисни сделки, хаотични действия. Виждаме систематичност и последователност само в преследването на лични интереси. А в обществените дела има систематичност най-вече в липсата на систематичност. Последователност най-вече в липсата на последователност. Васил Левски сякаш не е българин.
Ние
сме индивидуалисти, не сме отборни играчи. Левски със своите тайни комитети ни дава
самочувствието, че като народ все пак сме способни на организирано
колективно действие. И то в
най-опасната от всички игри. Левски е знаел, че ако спечели – печели цял народ, той себеотрицателно
е организирал тайни комитети сред народа. За да спечели целият
народ, трябва целият народ да участва в "играта", а не да чака "Дядо
Иван," или някой друг отвън, да му уреди държавата.
Но има нещо, което за мен е смущаващо. Националният ни
празник е денят, в който се подписва мирът между две империи –
Руската и Османската. Това е денят, в който някой друг, отвън, ни е
"освободил от робството”. (Впрочем 3 март е 19 февруари по стар
стил, така че честит Национален празник по стар стил!) И другите ни два големи празника свързани с националното
освобождени – 19 февруари (макар че обесването на Левски всъщност било на 18) и 2 юни – са дни на смъртта. Да, героичната
смърт, но все пак смъртта, а не раждането, или възраждането честваме. Защо не празнуваме победите
си, рождествата и възражданията повече, а само героичната смърт? ( Да не говорим, че
върху тези две героични смърти, на Левски и на Ботев, пада и сянката на
българско предателство.)
Най-светлият
и оптимистичен български празник е 24 май. "...че и ний сме дали нещо
на светът/ и на вси Словене книга да четът..."
24 май се празнуваше и по комунистическо време и беше единственият наистина светъл празник, на който не се говореше за бесилки, зловщо грачещи гарвани и черно робство, Нито манифестираха танкове и строени бойни редици със съветски знамена, с портрети на другарите Живков и Брежнев. Манифестираха учениците, с много цветя, венци, портрети на светите братя Кирил и Методий и песента "Върви народе възродени..."
24 май се празнуваше и по комунистическо време и беше единственият наистина светъл празник, на който не се говореше за бесилки, зловщо грачещи гарвани и черно робство, Нито манифестираха танкове и строени бойни редици със съветски знамена, с портрети на другарите Живков и Брежнев. Манифестираха учениците, с много цветя, венци, портрети на светите братя Кирил и Методий и песента "Върви народе възродени..."
Самата
идея, че сме били роби, буквализирането в българското съзнание на
метафората “турско робство” е смущаваща. Макар, че са имали сродни исторически съдби с нашата, сърбите и гърците, не наричат
себе си роби. Метафората
за черното робство, която е изиграла своята роля по време на
националното възраждане и освобожение, днес е по-скоро израз (но също и генератор) на
национални комплекси. Много си обичаме синилата от бича и дирите от хомота! И все чакаме някой отвън да дойде да ни освободи. Или се оплакваме, че
някой отвън пак ни е поробил, че нищо не можем да направим сами.
Няма коментари:
Публикуване на коментар