Васил
Левски може би наистина е най-важната личност в българската история.
Неговият живот, неговата смърт и неговите тайни комитети са
свидетелство не само за това, че българинът е готов на саможертва за
някаква надлична кауза, но и за това, че българинът е способен на
систематична и организирана колективна дейност. Всеки ден се сблъскваме с
примери за точно обратното – особено в сферата на политическото –
алчност и задкулисни сделки, хаотични действия. Виждаме систематичност и последователност само в
преследването на личните интереси. А в обществените дела – систематичност само в липсата на систематичност. Последователност само в липсата на последователност. Васил Левски сякаш не е
българин.
Ние
имаме едни от най-добрите футболисти в света. И един от
най-слабите национални отбори. Левски със своите тайни комитети ни дава
самочувствието, че като народ все пак сме способни на организирано
колективно действие, а не само на индивидуални изяви. И то в
най-опасната от всички игри. Защото неговата игра е била такава. И е знаел, че ако спечели – печели цял народ. Левски себеотрицателно и систематично е организирал тайни комитети сред народа. Защото за да спечели целият народ, трябва целият народ да участва в "играта", а не да чака "Дядо Иван" да му уреди нещата...
Но има нещо, което за мен е смущаващо. Националният ни
празник е денят, в който се подписва мирът между две други държави –
Руската и Османската империя. Това е денят, в който някой друг, отвън ни е
освободил от “робството”. (Впрочем 3 март е 19 февруари по стар
стил, така че честит Национален празник по стар стил!)
И другите ни два големи празника свързани с националното освобождени – 19 февруари (макар че обесването на Левски всъщност е на 18) и 2 юни – са дни на смъртта, да, героичната смърт, но все пак смъртта, а не раждането честваме. Защо не празнуваме победите си, рождествата и възражданията повече, отколкото героичната смърт? ( Да не говорим, че върху тези две героични смърти, на Левски и на Ботев, пада и сянката на българско предателство.)
И другите ни два големи празника свързани с националното освобождени – 19 февруари (макар че обесването на Левски всъщност е на 18) и 2 юни – са дни на смъртта, да, героичната смърт, но все пак смъртта, а не раждането честваме. Защо не празнуваме победите си, рождествата и възражданията повече, отколкото героичната смърт? ( Да не говорим, че върху тези две героични смърти, на Левски и на Ботев, пада и сянката на българско предателство.)
Най-светлият
и оптимистичен български празник е 24 май. "...че и ний сме дали нещо
на светът/ и на вси Словене книга да четът..." 24 май се празнуваше и по комунистическо време и беше единственият наистина хубав празник, на който не се говореше за бесилки, гарвани и черно робство, нито манифестираха танкове и строени редици със съветски знамена. Манифестираха ученици, с много цветя, фанфари и песента "Върви народе възродени..."
Самата
идея, че сме били роби, буквализирането в българското съзнание на
метафората “турско робство” или "иго" е смущаваща. Макар, че са имали сродна историческа съдба с нашата, сърбите и гърците не наричат
себе си роби. Метафората
за черното робство, която е изиграла своята роля по време на
националното освобождение, днес е по-скоро израз (но също и генератор) на
национални комплекси. Много си обичаме синилата от бича, дирите от хомота и
бесилките! И все чакаме някой отвън, някои Дядо Иван да дойде да ни спаси. Или се оплакваме, че
някой отвън ни е поробил, че нищо не можем да направим сами.
Бил е християнин, но е поел по пътя на насилието и е убил. Как ли това се е отразило на душата му? Защо не си е обърнал и другата буза?
ОтговорИзтриване